Vertrouwenspersoon intern en extern
Vertrouwenspersonen obs WieneOveral waar gewerkt wordt zijn wel eens misverstanden of worden af en toe fouten gemaakt. Op onze school is dat niet anders. Zit je iets dwars, heb je een probleem of klacht? Je kunt ergens terecht!
Klachten
We hebben een procedure voor klachten en onvrede. De procedure bestaat uit de volgende stappen:
- Overleg eerst met de direct betrokkene, vaak de groepsleerkracht van uw kind. De meeste zaken worden dan vaak al naar tevredenheid opgelost. Mocht dit niet zo zijn, dan volgt de volgende stap:
- Overleg met directie en/of intern begeleider. Bij onvoldoende resultaat volgt:
- Overleg met de interne vertrouwenspersonen, (juf) Kristel Olthof en/of (juf) Nicole Hesselink. Bij onvoldoende resultaat volgt:
- Inschakeling externe vertrouwenspersoon (mevrouw Mieke Gondrie). Dan nog onvoldoende resultaat?
Dan volgt: - Indiening van de klacht bij de onafhankelijke klachtencommissie, zie hiervoor de klachtenregeling op onze website.
Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon.
Wat doet de interne vertrouwenspersoon?
Een vertrouwenspersoon is binnen de school een aanspreekpunt voor zowel leerlingen als voor ouders en leerkrachten. De vertrouwenspersoon heeft verschillende taken:
- Hoort het probleem aan en geeft advies.
- Verwijst eventueel naar de externe vertrouwenspersoon.
- Neemt in overleg contact op met ouders, directie of andere direct betrokkenen.
- Kan advies vragen bij externe instanties, zoals Veilig Thuis, GGD/jeugdarts of het Zorg Advies Team (ZAT).
- Bemiddelt, behalve in het geval van seksuele intimidatie. Bij seksuele intimidatie wordt direct doorverwezen naar de externe vertrouwenspersoon.
- Neemt initiatieven voor preventie.
- Bemiddelt en zoekt naar oplossingen.
- Helpt ook (bijvoorbeeld met doorverwijzing) zonder de inhoud van de klacht te kennen.
Externe vertrouwenspersoon Mieke Gondrie
Rol en Ervaring: De vertrouwenspersoon dient als aanspreekpunt voor ouders en personeelsleden van OPO Hof van Twente en heeft ervaring in zorg, onderwijs, bedrijfsleven en mediation.
Belang van Vertrouwen: Het is essentieel dat men in vertrouwen een verhaal kan delen, wat de vertrouwenspersoon ertoe bracht om deze rol op zich te nemen.
Ondersteuning en Veiligheid: De vertrouwenspersoon biedt een veilige omgeving om incidenten te bespreken en begeleidt het proces van het omgaan met deze ervaringen.
Kernwaarden: Vertrouwelijkheid, laagdrempeligheid, benaderbaarheid, veiligheid en een goede sfeer staan centraal in de dienstverlening.
De vertrouwenspersoon is toegewijd aan het bieden van onmiddellijke en volledige ondersteuning aan degenen die contact opnemen.